سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که به حکمت شناخته شود . چشمها او را به دیده وقار و شکوه بنگرند . [امام علی علیه السلام]

کامپیوتر

جلسه نهم: علم کامپیوتر در جامعه

کامپیوتر تاثیر زیادی بر جامعه دارد و روزافزون است. الان در بسیار از امور زندگی ما به کامپیوتر وابسته است. همین آزمون ورودی یا کنکوری که شما در آن قبول شدید کامپیوتری است. دوربین دیجیتال شما کامپیوتری است. ماشینی که سوار می‌شوید کامپیوتری است. سازه یا معماری خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید با کامپیوتر تحلیل و طراحی شده است. وقت زیادی را در هر روز در مقابل کامپیوتر می‌گذرانید. نامه‌های عاشقانه با کامپیوتر به یاران می‌رسد. خرید و فروش با کامپیوتر است. جنگ کامپیوتری است. اثر این حضور عظیم در جامعه نیازمند بررسی و تحلیل است. جنبه‌های حقوقی مربوط به کامپیوتر بخصوص در مورد حقوق نشر نرم‌افزار و مالکیت فکری گسترش یافته است. «دزدی هویت» یعنی استفاده از نام و اطلاعات شخصی افراد برای سو?استفاده مالی که بیشتر از طریق کامپیوتر و اینترنت انجام می‌گیرد رواج یافته است و نیازمند قانون است. امکان ذخیره و بازیابی حجم بزرگی از اطلاعات مربوط به اشخاص جامعه امروزی را به آنچه که جورج اورول در کتاب «هزار و نهصد و هشتاد و چهار» خود تصویر می‌کند نزدیک کرده است. «برادر بزرگ» امروز در عرصه‌های مختلف از احوالات اعضای جامعه خبر دارد. کامپیوتر این امکان را برای او فراهم کرده است.

جلسه دهم: آینده کامپیوتر

نقش کامپیوتر همچنان عظیم خواهد ماند. از نظر سخت‌افزاری کوچکتر شدن و سریعتر شدن قانون کامپیوتر بوده وادامه خواهد یافت. کامپیوتر‌های کنونی از فناوری الکترونیک بهره‌می‌برند. در آینده فناوری‌های دیگر بکار خواهد رفت. استفاده از فوتون (نور) بجای الکترون، کاربرد ملوکول‌ها مانند پروتئین‌ها بجای سیلیکون و بجای ترانزیستور از زمینه‌های تحقیق امروز است که شاید در آینده بکار آید. سیستم‌های نهفته (embedded systems) کامپیوتری در بسیاری از وسائل قرار دارد و بیشتر خواهد شد.

جلسه یازدهم: علم کامپیوتر نظری

تجرید مسائل و روش‌ها و تحلیلهای مربوط به علم کامپیوتر رشته‌ای را شکل داده که به آن علم کامپیوتر نظری می‌گویند. در اینجا مانند ریاضیات سخن از اثبات و قضیه است. اثبات ریاضی صحت برنامه‌ها از آرزوهای مهندسان نرم‌افزار بوده و این زمینه در علم کامپیوتر نظری پیشرفت‌هایی داشته است. مسائل علمی بزرگی مانند الگوریتم‌های مربوط به تکامل ژنتیک و تشخیص ارتباط کد دی‌ان آی در انواع مختلف جانداران یا مدل سازی کهکشان‌ها و دیگر زمینه های مشکل و به اصطلاح چالش‌های علمی نیازمند برخورد تجریدی و نظری دانشمندان کامپیوتر است.

جلسه دوازدهم: انجمن‌های تخصصی

انجمن‌های علمی و تخصصی نهادهائی هستند که رابطه بین کارشناسان هر رشته را آسان‌تر می‌کنند و. این‌گونه انجمن‌ها با انتشار نشریات و اداره وبگاه و برگزاری کنفرانس‌ها کارهای دانشمندان و کارشناسان را به اطلاع همکاران آنان می‌رسانند. بسیاری از این انجمن‌ها شاخه دانشجوئی نیز دارند و با تخفیف خدمات خود را به دانشجویان عرضه می‌کنند. عضویت در حداقل یک انجمن تخصصی نشانه میزان جدی گرفتن و احترامی است که هر کارشناس به رشته خود دارد.




امیدرضایی ::: دوشنبه 87/2/2::: ساعت 1:33 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1


بازدید دیروز: 1


کل بازدید :13198
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<